Οι Έλληνες Κόβουν τις Διακοπές τους λόγω Οικονομικών Δυσκολιών: Η Συρρίκνωση της Μεσαίας Τάξης και η Αύξηση της Εισοδηματικής Ανισότητας

2024-07-30

Οι αυξήσεις στο κόστος ζωής και η οικονομική ανασφάλεια επηρεάζουν σημαντικά τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, με τις διακοπές να αποτελούν έναν από τους πρώτους τομείς όπου γίνονται περικοπές. Σύμφωνα με έρευνες από το ΙΕΛΚΑ και το Ευρωπαϊκό Ίδρυμα για τη Βελτίωση των Συνθηκών Διαβίωσης και Εργασίας, η οικονομική κατάσταση οδηγεί τους Έλληνες να αναπροσαρμόσουν τις προτεραιότητές τους.

Περικοπές στις Διακοπές

Έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) αποκαλύπτει ότι το 2024, ένας στους δύο Έλληνες (55%) δεν θα κάνει διακοπές λόγω της ακρίβειας και του αυξημένου κόστους ζωής. Από αυτούς που θα κάνουν διακοπές, το 32% θα τις περιορίσει σημαντικά, ενώ 60% των καταναλωτών θα μειώσει τις δαπάνες τους σε σύγκριση με πέρυσι, με το 40% να αναφέρει μειώσεις άνω του 50%.

Οι κύριοι λόγοι για αυτές τις περικοπές είναι το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων και τα αυξημένα κόστη σε εισιτήρια (50%) και διαμονή (48%).

Συρρίκνωση της Μεσαίας Τάξης και Εισοδηματική Ανισότητα

Μια άλλη έρευνα από το Ευρωπαϊκό Ίδρυμα για τη Βελτίωση των Συνθηκών Διαβίωσης και Εργασίας δείχνει ότι η μεσαία τάξη συρρικνώνεται σχεδόν στα δύο τρίτα των κρατών μελών της ΕΕ, ενώ η εισοδηματική ανισότητα αυξάνεται στη μισή Ευρώπη. Στην Ελλάδα, η μεσαία τάξη παραμένει σταθερή, αλλά το εισόδημα είναι χαμηλό, με τη χώρα να ανήκει στην κατηγορία των κρατών με χαμηλό εισόδημα.

Αλλαγές στις Καταναλωτικές Συνήθειες

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ επίσης αποκαλύπτει ότι οι Έλληνες καταναλωτές έχουν μειώσει τις δαπάνες σε πολλούς τομείς για να αντεπεξέλθουν στις οικονομικές δυσκολίες. Το 71% έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης, όπως η εστίαση και τα ταξίδια, ενώ το 55% έχει μειώσει τις αγορές σε είδη τροφίμων και παντοπωλείου.

Επιπλέον, το 27% των καταναλωτών έχει χρησιμοποιήσει αποταμιεύσεις για να καλύψει τις αγορές του, ενώ το 16% έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία για να αυξήσει το εισόδημά του.

Επιπτώσεις στην Κοινωνία

Η αύξηση του ποσοστού των ατόμων που βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας σε πολλά κράτη μέλη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, αντικατοπτρίζει τις αυξανόμενες οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά. Οι δυσκολίες αυτές μπορούν να αμβλυνθούν με στοχευμένες πολιτικές που θα αντιμετωπίσουν τον άνισο αντίκτυπο της αύξησης των τιμών.

Συμπεράσματα

Η οικονομική πίεση που ασκείται στους Έλληνες λόγω της ακρίβειας και του αυξημένου κόστους ζωής έχει σημαντικές επιπτώσεις στις καταναλωτικές τους συνήθειες, με τις διακοπές να αποτελούν έναν από τους πρώτους τομείς περικοπών. Η σταθερή μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος και η αυξανόμενη εισοδηματική ανισότητα απαιτούν αποτελεσματικές πολιτικές για την προστασία των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και τη διασφάλιση της οικονομικής σταθερότητας.